www.milaan-nu.nl gebruikt cookies!

De websites van Stedenman gebruiken cookies (o.a. van Google) om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Klik op "Ja, ik ga akkoord!" om cookies te accepteren en de website volledig te gebruiken, of lees hier meer informatie voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of u deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan deze site.
milaan-parco-sempionemilaan-arce-pacedom-milaancastello-sforzesco-milaanmilaan-piazza-duomomilaan-duomo

Met de tram in Milaan

Net als in Amsterdam en Rotterdam rijden er in Milaan trams. Een ritje met de tram is niet alleen handig om verschillende bezienswaardigheden goed te bereiken, het is ook nog eens een attractie op zich! Zeker als je in een authentieke tram belandt of van begin tot eind meerijdt met een van de mooiste tramlijnen van Milaan.

Milaan_Tram_(1).jpg

Een stukje geschiedenis
Het Milanese tramnetwerk dateert uit 1876, hoewel de trams toen, net als in veel andere Europese steden, door paarden werden getrokken. De trams mochten van de gemeente niet binnen de stadsmuren rijden en hadden bestemmingen buiten Milaan. De eerste stoomtram, die in 1878 werd ingewijd, ging naar Vaprio, een gemeente ten oosten van Milaan.

Toen het gemeentebestuur eenmaal door had hoe gemakkelijk dit vervoermiddel was, mocht de eerste tram in 1881 binnen de stadsmuren rijden en wel ter gelegenheid van de Grote Nationale Industriele expositie die dat jaar in Milaan gehouden werd. De tram, wel nog door paarden getrokken, reed van Piazza Duomo via de stadspoorten terug naar Piazza Duomo. Al heel snel werd de paardentram vervangen door de stoomtram en het netwerk binnen de stad werd steeds uitgebreider.

In het jaar 1892 schonk het bedrijf Edison een experimentele tramlijn aan de stad die op electriciteit werkte. Ze wilden hiermee de voordelen van electriciteit aantonen en in 1901 was het hele stoomtram-wagenpark, vervangen door trams die op de nieuwe voedingsbron reden.

Tram "tipo 1928"
Tegenwoordig rijden er door Milaan allerlei verschillende soorten en modellen trams. Van hypermodern tot daadwerkelijk antieke modellen. Deze laatsten en ook de bekendste modellen van het Milanese tramnetwerk zijn de trammetjes "tipo 1928", ATM serie 1500. Deze modellen werden tussen 1928 en 1932 gemaakt en er rijden nog zo'n 150 exemplaren door de stad.

Leuk om te weten is dat deze "tipo 1928" tegenwoordig ook nog te zien zijn in steden als Lissabon en San Francisco. San Francisco kocht zelfs al zijn trams van de stad Milaan. Je hebt overigens best kans dat je tijdens je stedentrip in Milaan een als restaurant annex discotheek omgebouwde tram "tipo 1928" tegenkomt. Je kunt deze trams namelijk huren voor feesten en partijen, compleet met catering, disco en feestverlichting.

Het tramnetwerk tegenwoordig
In totaal kent Milaan achttien tramlijnen, beheerd door ATM, die samen ongeveer 115 kilometer aan spoor bestrijken. De trams zijn, vreemd genoeg genummerd van 1 tot en met 33 en rijden 's nachts langer door dan de Milanese metro.

De leukste tramlijnen in Milaan zijn linea 2, die je van het Cimitero Monumentale via het Parco Sempione dwars door het centrum naar de Alzaia Naviglio Grande brengt en linea 3, met een wat kortere route en onderweg prachtige uitzichten, vanaf Piazza del Duomo via de Colonne di San Lorenzo en de Sant'Eustorgio naar de Navigli. Naar het stadion van San Siro kun je beter niet de snelle metro nemen, maar linea 16, die van Porta Romana via de Corso Magenta en Corso Vercelli naar het stadion tramt. De langste tramrit in Milaan maakt linea 14, in totaal veertien kilometer, tijdens een rit van ruim een uur en een kwartier.

Tramkaartjes, net als bus- en metrokaartjes zijn verkrijgbaar in automaten op metrostations, bij Tabacchi (herkenbaar aan de T die buiten hangt) en krantenkiosks. Alvorens je je rit begint moet je het kaartje wel even afstempelen in de automaat die in de tram hangt. Het kaartje is dan 90 minuten geldig.

Milaan_Tram_(3).jpg

Milaan_Tram_(5).jpg

Milaan_Tram_(7).jpg

(foto's Albert van den Boomen)

Reageer op dit artikel
Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!
Deel dit artikel!


Milano City

Mooie hyperlapse video van Milaan